Å støtte det lokale næringslivet er superviktig, men nå som økonomien tetner seg til, har jeg måttet ta noen valg på hva jeg kan “outsource” til internetthandelen. For eksemepl synes jeg det er ganske viktig å benytte seg av en lokal frisør ved navn Monica, mens sjampoen og andre hårprodukter av merket Redken plukker jeg med meg på reiser eller handler på nett. Mat, klær, bil osv. handles i lokale forretninger, mens enkelte kosmetikkprodukter handles også på nett. Og det aner meg at vi er ganske mange som gjør akkurat det samme her til lands. (Jeg skrev en sak for ikke lenge siden som konkluderte med at vi nordmenn har en tendens til å bruke litt ekstra penger på skjønnhetspleie i trangere tider, men kanskje tenker litt ekstra lenge på de større innkjøpene enn før. Logisk nok.)
Så her er dagens alarm! Lookfantastic.com er ikke så Norge-vennlige som jeg alltid har trudd! Jeg har nå lært at lookfantastic.com slettes ikke pakker bestillinger separat (som de har pleid å gjøre) med mindre de på lageret synes esken veier for mye. Resultatet er tollgebyrer og andre moroheter. Jeg sverger herved til strawberrynet.com, feelunique.com (takk, Mette) eller andre som forsår hvorfor vi stakkars sparehandlere faktisk handler hos akkurat de. Tips: Play.com leverer alt portofritt og leverer hver eske separat og det tror jeg også at dealextreme.com gjør med sine dupeditter… (Foto: Frida27ponce/Flickr.com)
Huskeregel:
- Varer som koster under 200 kroner er toll- og avgiftsfrie (her er det totalprisen på hele forsendelsen som teller, ikke produktene separat så lenge de er pakket i samme enhet).
- Bøker kan du som pivatperson importere toll- og avgiftsfritt så lenge de er til eget bruk.
Her skriver forresten DinSide om hvordan man faktisk returnerer varer handlet i utlandet og får tollgebyrene tilbake.
For syns skyld, deler jeg noe av svaret jeg fikk idag fra Lookfantastic, etter at jeg forklarte min skjebne og ba om forklaring på deres pakkerutiner (jeg har tidligere fått alt separat og ingen tolletull), og etter å ha forklart norske tollregler:
Dear Marie,
Thank you for your email.
Unfortunately we do not split parcels unless they exceed a certain weight which is decided in our warehouse.
If you wish not to incur customs charges we do advise that you order as close to the 200kr limit as possible.
We do apologise for any inconvenience caused.
Kind Regards,
(utvisket navn)
Customer Services
Lookfantastic.com
Takk for denne! Når blir det shopping selv fra Kåfjord …:)