Jeg forbereder et kort foredrag om sosiale medier på arbeidsplassen, og ramlet over to gode eksemepler fra to norske kommuner! Både Åmli og Salangen kommune bruker sosiale nettverk aktivt for å skape dialog med sine eksisterende og potensielle innbyggere:
Eksempel 1
Salangen-ordfører jakter jobbsøkere på Facebook: Ivar B. Prestbakmo tar Facebook i bruk i jakt på søkere til ledige jobber i Salangen. I oktober i 2007 tok han nemlig i bruk Facebook i jakten på jobbsøkere. Han hadde vært på Facebook en stund, og brukte også nettstedet aktivt i valgkampen høsten 2007. Til avisen Fremover sa han da: Det fungerte veldig bra. Jeg hadde en egen gruppe der, og hadde vel rundt 300 medlemmer i valginnspurten. Det ble en mobilisering, og det ble et sted der folk sa og mente noe, sier Prestbakmo og mener Facebook også kan nå potensielle jobbsøkere.
Eksempel 2
” Det er ingen tvil om at Facebook er enormt utbredt i Åmli. Og dette skjer samtidig som nettsamfunnet er i ferd med å endre karakter. Facebook var tidligere et ungdomsfenomen. Nå kommer foreldrene og besteforeldrene med for fullt. Jeg vil nesten påstå at man må være medlem av dette nettsamfunnet, for å finne ut hva som virkelig rører seg bak kulissene i Åmli nå om dagen.” Dette sier Olav Føreland, kommunestyremedlem for SP til Agderposten. Les mer hos PresisPR
Bilde: Mark Zuckerberg, en av initiativtakerne til Facebook.