Etter tre, nesten fire, uker med ferie og forsøksvis lite nettbruk, er jeg nå tilbake i sivilisasjonen og i jobbmodus. Jeg oppdaterer meg selv mens jeg oppdaterer bloggen:
Det viser seg nemlig at flere statistikker er lagt frem nylig om hvem akkurat du og jeg er…på en måte. Beklager, her er ingen overraskelser.TNS Gallup har samlet data via Forbruker & Media, den eneste fullverdige multi-medieunderskelsen i Norge. Rundt 30.000 intervju gjennomfres hvert r, med ca. 623 intervju hver uke. Målgruppen er personer 12 år eller eldre. Dette har de nå funnet ut:
- Hele 90 prosent har tilgang til Internett og i 2. kvartal 2009 brukte 73 prosent (ca 2.930.000 personer) Internett daglig.
- Daglige Internettbrukere skiller seg fra resten av befolkningen. Det er flere menn enn kvinner, flere unge enn eldre, flere med hy utdanning og hy inntekt som bruker nettet daglig kontra generelt i befolkningen 12 år eller eldre. Standard demografiske kjennetegn viser at nettstedene har et attraktivt og resurssterkt publikum som er av interesse for annonsørene.
Kampanje har studert rapporten nye, og melder at følgende er noen av de mest interessante funnene i rapporten:
- Økonominettstedene DN.no, NA24, E24 har den klareste profilen da de treffer menn i alderen 20-39 år med høyere utdanning og med hy inntekt.
- NR1 Østfold/Follo, Kvasir og MSN.no er de eneste som har flest kvinner.
Altså: De ulike nettstedene har svært ulik demografisk profil, og mange av dem samler svært attraktive og resurssterke brukere for annonsørene. Som sagt: Ikke overraskende tall.
SSB meldte tidligere at færre av oss leser papiraviser (basert p tall fra 2008):
- 68 prosent av befolkningen leste papiraviser en gjennomsnittsdag i 2008, mot 72 prosent i 2007. Andelen som bruker Internett en gjennomsnittsdag har kt, fra 66 prosent i 2007 til 71 prosent i 2008.