Playfish- sosiale spillmakere leker seg til suksess

enter_nr1_09_LR.pdf (page 1 of 52)I kategorien “Marie lar seg fascinere av engasjement og iver” faller Playfish-gjengen med kontorer noen meter fra inngangsdøra mi inn. Også denne reportasjen stod på trykk i magasinet enter som ble produsert på senvinteren. Men innholdet er spennende og og vil dele med dere lesere: De leker seg til suksess nemlig:

Da jeg først intervjuet Tromsøgutten Kim Daniel Arthur, var den i tjukkeste julerushet i London. Da hadde han fått drømmejobben hos mobilspillprodusent Glu Mobile som ble listet på Nasdaq i mars 2007. Sammen med seks andre Glu mobile-kollegaer startet han noen år senere Playfish, først med base i det som nå er hovedkontoret i London. For Arthur begynte det hele på gutterommet, og han fant det utrulig fascinerende å kode spill med så store begrensinger som svart/hvitkjerm og pittesmå display. Etter videregående jobbet han også en periode i iTet i Tromsø, før han tok en kjempesjanse og sendte søknad til Londonfirmaet han senere skulle bli medeier i. Etter han var med å etablere Playfish i London og Beijing, ville han hjem til Tromsø.

Leker seg til millioner

Nettbaserte spill blir mer og mer populære, og mange foretrekker å spille for å dyrke gode forhold med eksisterende venner. De små og søte Playfish-spillene er blitt en knallsuksess.

Sola står midthimmels og snøen ligger i dyngevis utenfor de minimalistiske og åpne kontorlandskapene på Lanes i Tromsø.  De ni ansatte fra seks nasjoner jobber ordinære arbeidsdager med hobbyen sin: De lager nettbaserte spill som digges av deres 50 millioner brukere verden over. Deres andre nærmeste kollegaer sitter i London, Beijing og San Fransico. Hadde de ikke hatt spillutvikling som levebrød, ville de gjort det hjemmefra med like stor entusiasme. Det vet Tromsøgutten og medgrunderen Kim Daniel Arthur alt om:
– Vi som liker å lage spill, er veldig glade i å lage spill. Vi er også villige til å flytte på oss for å jobbe i små team sånn som vi har, for å virkelig ta del i prosessen. Eksempelvis har Play Statioenter_nr1_09_LR.pdf (page 7 of 52)n for eksempel kanskje 150 utviklere bare på ett spill, og jobber du i Pixar jobber du med en pitteliten del av en av karakterene i mange måneder, forteller han og legger til:
–Vi har strategisk lagt kontorer rundt om i verden fordi vi tenker ulikt både kreativt og hvordan man skal drive en bedrift. Jeg har alltid hatt lyst å starte spillstudio i Tromsø, så timingen var perfekt og vi etablerte kontor her også. Noen av de andre ble igjen i London, en er på San Fransisco-kontoret og Are Mack Growen, som jeg møtte da jeg jobbet i Beijing men egentlig er fra Tromsø, driver kontoret i Beijing.
Playfish ble etablert i London i2007 og de utvikler nettbaserte sosiale spill for blant annet Facebook og Myspace. Idag har Playfish 50 millioner registrerte brukere og 22 millioner brukere hver måned.

Virtuelle salg
De over 200 millionene medlemmer i det sosiale nettverket Facebook spiller gjerne spill med hverandre. Norge er et av de mest velrepresenterte landene i dette nettsamfunnet da over 25 % av Norges befolkning er på Facebook.
– Businessmodellen vår er basert primært rundt mikrotransaksjoner for salg av virtuelle gjenstander kombinert med annonsering og produktplassering i spillopplevelsen, konstaterer Arthur.

Nye samarbeidspartnere
Playfish sine syv grundere og noen nære venner hadde med seg fire millioner dollar ved oppstarten av selskapet, og etter hvert ønsket de en større økonomisk frihet for å vokse og nå de saftige målene de hadde sett seg ut: Playfish skulle øke kraftig både i ambisjoner og i økonomisk vekst. Og det raskt.  Heldigvis fikk de tak på akkurat de rette investorene i høst, akkurat da finanskrisen hadde etablert seg og andre bedrifter nesten ikke fikk lån i banken; Amerikanske Accel og sveitsiske Index Ventures gikk inn i styret og plasserte 17 millioner dollar i venturekapital.
– Investorene hadde allerede satset stort på ikke ukjente Facebook og Skype, sier Arthur.

Frihet under ansvar
Rosa og turkise saccosekker står rettet mot de store glassflatene i nord og inngangsdøra voktes av et lekent billiardbord på Tromsøkontoret til Playfish. De ansatte sitter fordelt rundt to lange bord og det er tydelig at de morer seg selv om de alle er svært fokusert med innholdet på akkurat sin skjerm. Kleskoden er ikke superstreng og lønsjen spiser de helst i felleskap, enten det er rundt det runde bordet med de rosa funky stolene rundt, eller felleskafeteriaen en etasje ned. Stemningen er leken og de jobber under påfallende mye frihet, og ingen av delene er en tilfeldighet:
– Vi må leve oss inn i spillene og henter inspirasjon over alt der vi finner den. Vi har mange fellesaktiviteter og det gir gode avkastninger. Det nyeste spillet vi utvikler kom fant vi for eksempel ideen til ombord på en båt på vei til Buvika, forteller Arthur.
Og selv om de fire kontorene kanskje drives litt ulikt, samarbeider de ukentlig om alt de produserer.
– Vi har et eget forum der vi laster opp spillene hver fredag og samtlige ansatte skal kommentere – på godt eller vondt. Enten man er ansatt som regnskapsfører eller grafiker, kan og skal man mene noe om det de andre jobber med, sier Arthur.
De tre første spillene Playfish produserte for Facebook gikk fort å lage siden de hadde mindre kompleksitet og var så enkle å teste. Da var risikoen mye mindre og prøvearenaen stor.
– Playfish er et firma under utvikling i en ny bransje og vi lærer noe nytt for hvert spill som utvikles, både ut ifra brukernes vaner og markedet generelt, forteller han.
Idag utvikles det mange nye spill, noen som enters utsendte journalist definitivt ønsket var lansert alt, så hun kunne løpe hjem og teste de ut.

Forlengelse av Facebookopplevelsen

Nettbaserte spill blir mer og mer populære, og mange foretrekker å spille for å dyrke gode forhold med eksisterende venner. De små og søte Playfish-spillene er en knallsuksess.
– Nå som Facebook mer eller mindre er blitt en del av personligheten vår, prøver vi å forlenge den opplevelsen med å komme med spill som brukerne kan spille sammen med sine venner. Mange synes faktisk det er lettere å være ekstravert, når kommunikasjonen skjer på nett. Gjennom våre spill kan du vise andre deler av deg selv og kommunisere med andre. I Pet Society kan du style figuren og huset din som en sint rocker eller en koselig rosa bamse, forklarer han.
Og de vet mye om kundene sine på Playfish. De vet hvor gamle de er, hvor i verden de bor, når på dagen de spiller og mye annet nyttig for spillutviklingen. Alt det andre på profilene til brukerne er beskyttet informasjon som Facebook og brukeren selv eier.
– Det er et helt nytt marked og vi har så utrulig mange muligheter. Vi må gå ut bredt for å nå alle disse brukerne våre, som både bor over hele verden og tilhører vidt forskjellige aldersklasser og interesseområder.
Hver spiller bruker 40 minutter daglig på å spille Playfishspillene, eller to milliarder minutter spilletid hver måned.


Fakta

·       Playfish ble etablert i London i 2007 og har idag også kontorer i Tromsø, London, Beijing og San Fransico.

·       Playfish har utviklet seks spill primært for Facebook Who Has The Biggest Brain?Word Challenge, Bowling Buddies, Pet Society, Geo Challenge og Minigolf Party. Nylig lanserte Playfish spill for n MySpace, Bebo og Yahoo også.

·       Playfish har Over 55 millioner brukere siden lanseringen i desember 2007

·       Playfish har over 22 million aktive brukere i forrige måned

·       Playfish har mer en 4 Millioner aktive brukere hver dag

·       Alle 6 playfish-applikasjonene er blant de 10 mest populære Facebook-applikasjoner.

·       Playfish har 18-34 som kjernealder i demografien, og 55% av brukerne er menn / 45% kvinner.

Playfish har det siste året vært en del i både norsk og utenlandsk media, bare forrige måned ble Playfish omtalt i EDGE magazine og ble listet som One of the top-10 most promising start-ups in the UK i Financial Times.

Oppdateringer ser dere på de to neste bildene:

Facebook | Kim Daniel Arthur

Facebook | Marie Smedsrød

Playfish sin egen blogg er utrulig spennende også.

Life at Playfish

Alle bildene ble tatt av alltid-flike Rune Stoltz Bertinussen som jobber fast i Krysspress, min tidligere arbeidsplass, og de fargerike figurene sendte Playfish velvillig over til denne repotasjen.

One thought on “Playfish- sosiale spillmakere leker seg til suksess

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *